Monday 29 July 2013

Tips Mudah Banyakkan Susu Badan

1) Minum air kosong 3 liter atau lebih sehari
Ini benda yang paling basic yang setiap ibu menyusu kena buat sebab air merupakan komponen utama dalam susu ibu

2) Pump / direct feed setiap 2-3 jam sekali
Kena pump / direct feeding dengan kerap untuk merangsang penghasilan susu. Fahami konsep demand dan supply. Lagi banyak demand, lagi banyak supply

3) Power pumping
Untuk ibu yang mengalami masalah susu yang sangat sedikit, boleh cuba power pumping. (Rujuk pos seterusnya untuk mengetahui cara power pumping)

4) Healthy diet
Banyakkan makan protein (ikan, ayam, daging), sayur & minum susu. Jangan skip meal dan jangan diet. Kurangkan pengambilan kaffein & minuman berais

5) Milk booster & supplement
Supplement penting untuk ibu yang menyusu sebab banyak nutrisi dari makanan yang kita makan pergi kepada baby kita. Supplement penting untuk kesihatan ibu. Bila badan ibu sihat, maka banyaklah susu akan terhasil. Milk booster seperti alfalfa juga ternyata berhasil untuk menambah susu badan.

6) Sentiasa happy dan jangan stress
Tahukan anda kalau kita stress susu kita akan menurun? Oleh itu janganlah kita stress lagi-lagi time kita pump atau direct feed. Cepat2 lupakan semua masalah kita dan ingat dan fokus dekat baby kita. Bila tengok baby kita sure kita akan jadi happy dan lupa segala masalah kita. Pengambilan Vitamin B Complex dapat merangsang 'happy hormone' dalam badan kita.

7) Doa, zikir dan tawakal kepada Allah S.W.T

Rezeki susu itu datang dari Allah S.W.T. Oleh itu selalulah kita ingat kepada NYA dengan berdoa dan berzikir. Selepas sembahyang sentiasalah berdoa dimurahkan rezeki susu untuk anak kita.

No comments:

Post a Comment