Wednesday 17 July 2013

Ramadhan: Set Mighty 3 Gems Shaklee Sesuai untuk Semua

Assalamualaikum...Syukur Alhamdulillah, Dah 7 hari sejak kita berpuasa di bulan Ramadhan yang mulia ini. Bersempena dengan bulan Ramadhan al-mubarak ini, tentunya kita nak berlumba-lumba mengejar segala bonus 'pahala berganda' yang Allah tawarkan sepanjang bulan ni kan..? Pasti kita nak sangat g solat terawih, tambahkan solat-solat sunat (ganjaran pahala seperti solat wajib), mengejar Lailatul Qadar, membaca Al-Quran, banyakkan bersedekah, membantu orang lain dari segi tenaga, masa dan lain-lain. Dan banyak lagi pahala yang kita nak kejar .Dalam masa yang sama, ibadah puasa ini sebenarnya turut membantu untuk kesihatan dalaman kita. Organ dalaman kita ni dah bekerja setiap saat tanpa henti, jadi puasa adalah salah satu cara untuk 'detoxification' atau menyah-toksin segala kekotoran yang dah dikumpul dalam badan sepanjang tahun.Dalam masa pemulihan inilah, mungkin akan ada yang mengalami beberapa masalah sementara seperti keletihan, mengantuk, sakit kepala, sembelit dan lain-lain.Jadi ada kemungkinan, masalah-masalah ini akan sedikit menghalang usaha kita untuk membanyakkan ibadah di bulan Ramadan ni.

Masalah Kesihatan Semasa Berpuasa:
 
Tentu ada IBU MENGANDUNG yang masih dalam fasa 'morning sickness' kan. Kalau ibu selalu muntah dan tak lalu makan, kemungkinan besar badan akan jadi lemah dan dehydrated. Boleh juga minum isotonic drinks macam 100 plus. Tapi 100 plus ni kan bergas, jadi tak elok lah minum hari-hari. Nanti kembung perut pulak.
Bagi IBU MENYUSU pula, semasa berpuasa memang kita akan rasa lebih lapar dan dahaga berbanding mereka yang tak menyusu. Malah, mengikut pengalaman saya sendiri, berpuasa semasa menyusu adalah lebih letih dan mencabar berbanding berpuasa semasa mengandung. Ini kerana air dalam badan sentiasa digunakan untuk penghasilan susu. Kalau pada hari biasa, ibu menyusu perlu minum 3 liter air dalam sehari. Tapi pada bulan puasa, agak sukar nak minum sebanyak ini. Jika ibu menyusu tak minum air secukupnya pada waktu malam selepas berbuka, badan akan kekurangan air, dan mungkin akan merasa lebih lapar, dahaga, letih dan mengantuk pada waktu siang. Sembelit juga adalah salah satu masalah biasa bagi ibu menyusu semasa berpuasa.Perkara-perkara ini boleh mengganggu penghasilan susu akibat badan kekurangan air, keletihan dan stress yang berlebihan. Maka, berlakulah masalah kekurangan stok susu untuk anak yang ditinggalkan ketika ibu keluar bekerja. Ramai ibu-ibu yang mengalami masalah begini ketika bulan puasa. 
Bagi para PELAJAR dan PEKERJA pula, kemungkinan ada yang mengalami rasa mengantuk dan letih ketika berpuasa. Memang perkara biasa, tetapi masalah ini mestilah diatasi. Berpuasa bukanlah alasan untuk tidak 'productive' dalam pelajaran dan kerjaya yer.
Selain itu, WARGA TUA adalah antara mereka yang sering dimasukkan ke hospital pada bulan Ramadan akibat dehydration. Mereka memang teringin sangat nak berpuasa, tapi pada masa yang sama, tubuh mereka yang sudah uzur tidak mampu menampung keperluan nutrisi dan air secukupnya sepanjang berpuasa.
Masalah GASTRIK juga biasa menyerang semasa berpuasa. Perunding Pembedahan Gastrointestin Pusat Perubatan Tropicana, Dr Kwan Keat Leong pernah berkata, individu yang ada gastrik sepatutnya boleh berpuasa tanpa sebarang masalah jika mengamalkan kaedah pemakanan seperti disarankan agama dan pakar pemakanan iaitu melambatkan bersahur, menyegerakan berbuka dan makan secara sederhana. Jadi, kalau dah asyik letih, mengantuk dan tak sihat, tentu agak sukar kita nak bangun tahajud, nak baca Quran, nak berlumba-lumba kejar Lailatul Qadar kan?
Tapi jangan risau, InsyaAllah, sekarang ni dah ada jalan penyelesaian kepada masalah-masalah ni. Kita masih boleh kekal CERGAS BERTENAGA walaupun ketika BERPUASA. Kalau badan sihat dan cergas, barulah lebih mudah untuk kita beribadah sebanyak-banyaknya, betul tak? SUPPLEMEN SHAKLEE UNTUK PERSEDIAAN BERPUASA...Apalagi kalau bukan Set Mighty 3 Gems!!

Kepada sesiapa yang berminat untuk dapatkan produk shaklee ataupun GLA Complex Shaklee ini, dan juga FREE konsultasi mengenai GLA Complex Shaklee ataupun produk produk yang lain... Sila hubungi saya:

Husna Mnor
Gtalk: uena.shaklee4u
Facebook: Shaklee4ur Healthy Life
E-mail: uena.shaklee4u@gmail.com
SMS/whatsapp: 016-4416151
COD location: Tasek Gelugor, Kepala Batas, Seberang Jaya, Prai, Lunas, Padang Serai, Kulim, Sg. Petani
 
* Disclaimer: Produk ini adalah makanan tambahan dan bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat dan menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

No comments:

Post a Comment